Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoofdmenu

  • Bezoek
  • Actueel
  • Ontdek
  • Over
en
  • Architectuur en interieur
  • Kunst en Design
  • Familie Sonneveld
  • Rotterdam interbellum
  • Virtuele tour

Glas in modekleuren

De goudgele vaas op de tafel in de slaapkamer van het echtpaar Sonneveld is klein van stuk maar eigenlijk heel bijzonder. Lennard Booy wijdde in 2005 een uitzending van Avro’s Kunstpanorama aan de zoektocht naar deze vaas, die alleen in de jaren 1933 en 1934 verkrijgbaar was. Het is een ontwerp van Andries Copier voor de Glasfabriek Leerdam uit 1932, vlak voor de oplevering van het huis. Stilistisch vormt de vaas een overgang tussen de geometrische vazen uit de periode 1928-1930, zoals de bol-, kubus-, stolp- en cilindervazen,  en de geslepen vazen die Copier vanaf het midden van de jaren dertig ontwierp.

Aan het begin van de jaren dertig experimenteerde Copier met facetslijpsels. De vorm van de vaas is overgetrokken van de zogenoemde stolpvaas, een model uit de geometrische serie en voorzien van een geslepen voet. De vaas werd uitgevoerd in de kleur goudgeel, in die jaren een nieuwe kleur. De Glasfabriek ontwikkelde met enige regelmaat nieuwe modieuze kleuren, waarin zij specifieke collectieonderdelen liet uitvoeren. Zo ontwikkelde zij in 1927 de kleur meerblauw, in 1927-28 de kleur oranje in 1929 de kleur grijsviolet of rouwpaars en in 1933 de kleur goudgeel. De introductie van een nieuwe kleur ging gepaard met de uitgave van een aantal fraai vormgegeven verkoopbrochures en een reclamecampagne.

A.D. Copier. Vaas KO 1504, 1932. Bruikleen Glasmuseum Leerdam (Verrijking)

Bekijk ook

Een eenvoudig idee: zoektocht naar een vaas. Een aflevering van AVRO’s Kunstpanorama over de KO 1504 van Andries Copier.

  • f
  • t
  • p
  • u
  • m
De vaas van Copier. Foto Johannes Schwartz
De vaas van Copier. Foto Johannes Schwartz
volgende